Sunday, October 16, 2011

pojkrumsdrömmar

jag vet inte om jag har nämnt det tidigare, men 10 eaststreet är en trea. förhållandevis rymlig. men att vara tre börjar bli lite trångt. sovrummet för oss funkar bra, bra garderober och yada, yada, köket är stort men saknar köksö och diskmaskin, balkongen saknar gräs och det tredje rummet som skulle varit kiddots är dumt utformat och har olyckligtvis ockuperats av sambons gigant till skrivbord där hans kloss till dator bor. halva rummet är kiddots, men av olika anledningar är det inte ett bra sovrum så det har mest varit en förvaring av säng. dessutom är kattlådan i anknytning och fram till nu har det varit en dålig idé att ha kiddot nära den. ni vet ett-två-tre åringar och sandlåda liksom.

men nu är han stor nog att släppas lös. dock är hyresvärden ett nöt så att måla om finns inte på kartan, det betyder ett vitt rum med ful plastmatta och krokiga väggar. det känns inte lönt att lägga pengar på nya möbler här och nu (vi ska ju flytta, förhoppningsvis innan jag driver mig själv till vansinne) och det innebär att han har en vit spjälsäng utan sida och en liten vit billy bokhylla. skittråkigt!

så just nu sitter jag och surfar pojk/kill/tweenrum på nätet. helst skulle jag vilja hitta något som man kan inspireras av nu och fullfölja sen utan att det kostar för mycket här och nu om ni förstår vad jag menar. jag drömmer om att kunna ge honom ett rum som detta en vacker dag;

men jag fattar ju också att det är för grabbigt för en treåring. man 15 åriga kiddot han ska ha det där. eller det här;

eller det här;

ok, you get the picture.

men nu är han ju tre. och det måste ju liksom passa en treåring och det måste passa honom. att slabba lite färg på väggarna hade ju varit optimalt, men vi får bortse från det. ok?

barn gillar klara färger. kiddot (och hans mamma) gillar rött, grönt och orange. han gillar bilar och annat med motor. min lille kille är ju också lite tuffare och lite bättre än alla andra (det är mitt kid, right. jag får vara väldigt partisk här.) så något puttenuttigt och bebbigt funkar inte. coolt och kul ska det vara. trivsamt och mysigt. helst skulle jag vilja gå in på potterybarnkids och köpa rubbet. men hallå, frakt från the u, s and a + tull = rena rånet. men jag menar, kolla in;

cute!
eller det här;

helt förälskad blir man. eller jag. anywho. hoppas att ni inte tröttnat och dragit än, för vi fortsätter lite till. det här med inredning alltså. shabby chic, det låter ju trevligt. men vitt, vitt, vitt? jag kräks. var tog individen vägen? dränkte personligheten sig i den vita 10 liters färgburken? kvävdes lekfullheten och livet i alla lager på lager av vitt och skirt?

fram för färg och mys! Fram för lekfullhet och att våga! (look who's talking) men de vita väggarna här hemma är i alla fall inte by choice och de enda vita möblerna finns i kiddots rum och dom ska göras något åt (bytas ut, målas) så småningom. jag kör på det ständiga mantrat "när vi köper h u s e t".

men tillbaka till problemet. what the heck ska jag göra med 3x4 meter vitt rum? gratis? eller, det fattar jag att det är snudd på omöjligt, men ändå. billigt ska det vara. problemet är att om det ska kosta, måste det funka när vi flyttar och det kan man ju aldrig veta om det gör. om jag känner mig själv rätt, så kommer jag att vilja ändra om helt när vi kommer här ifrån.

så, jag får nog sova på detta. kanske kommer jag på några bra lösningar i sömnen. höhö, eller inte.



No comments:

Post a Comment